Bölümlerimiz 1
Programın kısa tarihçesi
Temelleri 1914’te Ziya Gökalp’in öncülüğünde atılan İÜEF Sosyoloji Bölümü, Avrupa’nın ikinci, Türkiye’ninse ilk ve en köklü sosyoloji kürsüsüdür. Kurulduğu günden bugüne, Ziya Gökalp’ten Hilmi Ziya Ülken’e, Baykan Sezer’den akademik faaliyetlerini ve üretimlerini halihazırda bölümümüz bünyesinde yürüten mevcut öğretim üyesi kadrosunun çalışmalarıyla daima geçmişi güncelle birleştirmek suretiyle dünümüzü, bugünümüzü ve geleceğimizi aydınlatan pek çok ciddi akademik ürün ve yaklaşım ortaya koyma başarısı gösterdi. Gerek dünya ve gerekse de Türk sosyolojisinin zengin birikimi üzerinde yükselen İÜEF Sosyoloji Bölümü; öğretim ve akademik faaliyetlerini, geçmişi bugünle ve gelecekle, tarihi felsefeyle, ekonomiyi siyasetle birleştiren bir yaklaşımla sürdürmeye özen gösteriyor. İÜEF Sosyoloji Bölümü’nün bu başarı ve misyonu devam ettirme yönündeki çalışma arzusu, ilk günkü canlılığını koruyor.
Programın Bilimsel Çalışma ve Araştırma Faaliyetleri
Sosyoloji Bölümü, gerek dünya ve gerekse de Türk sosyolojisinin zengin birikimini bünyesinde barındırmaktadır. Bu zengin birikim üzerine yükselen bölümümüz; öğretim faaliyetlerini, geçmişi bugünle ve gelecekle, tarihi felsefeyle, ekonomiyi siyasetle birleştiren bir yaklaşımla sürdürmektedir. Bölümümüz, bu anlayış doğrultusunda, kent problemlerinden toplumsal değişmeye, toplumdaki sosyal ve ekonomik eşitsizliklerin incelenmesinden iletişim sosyolojisine, edebiyat ve kültür incelemelerinden din sosyolojisine, toplumsal yapıdan gündelik hayatın sosyolojisine, toplumsal değişmeden dünyada ve toplumumuzda yaşanan güncel gelişmelere ve yeniliklere varıncaya dek toplumsal hayatın tarihsel ve güncel çeşitli boyutlarını inceleme konusu yapmakta; öğrencilerin toplumsal hayatın bu çeşitli veçhelerine ilişkin ilgilerini teşvik etme ve bu konularda derinleşmelerine katkı sağlayacak kuramsal ve yöntemsel araçlarla donanımlarını artırma doğrultusunda bir öğretim faaliyeti yürütmektedir.
Öğretim üyesi ve elemanları
Genel Sosyoloji ve Metodoloji Ana Bilim Dalı
Prof. Dr. İsmail COŞKUN
Prof. Dr. İ. Ertan EĞRİBEL
Doç. Dr. Ayşen ŞATIROĞLU
Dr. Öğr. Üyesi Mehmet Ali AKYURT
Dr. Öğr. Üyesi Mehmet Emin BALCI
Arş. Gör. Ayşe KAYA
Arş. Gör. Elif ALTUNDERE
Arş. Gör. Salih ÜNÜVAR
Arş. Gör. Ş. Sevde TUNÇBİLEK
Arş. Gör. Tülay KAPAN
Kurumlar Sosyolojisi Ana Bilim Dalı
Prof. Dr. Köksal ALVER
Doç. Dr. Oya OKAN
Dr. Öğr. Üyesi Rıdvan TURHAN
Dr. Öğr. Üyesi Tuba TOPÇUOĞLU
Dr. Öğr. Üyesi Tülay KAYA
Arş. Gör. S. Sezer Şimşek
Arş. Gör. Hamdusena EŞREFOĞLU
Sosyometri Ana Bilim Dalı
Prof. Dr. Yücel BULUT
Doç. Dr. M. Ufuk ÖZCAN
Dr. Öğr. Üyesi Aynur ERDOĞAN COŞKUN
Dr. Öğr. Üyesi Melike AKBIYIK
Dr. Öğr. Üyesi Metin TUNÇ
Arş. Gör. Begüm UZUN
Uygulamalı Sosyoloji Ana Bilim Dalı
Prof. Dr. Enes KABAKCI
Doç. Dr. Murat ŞENTÜRK
Dr. Öğr. Üyesi Seda GÜVEN
Arş. Gör. M. Fatih KARAKAYA
Öğretim elemanlarının ulusal/uluslararası ödül, patent, TÜBİTAK vb. alanlardaki ödül-proje başarıları
Kentsel Dönüşüm ve Metropolde Yaşlanmak
- Prof. Dr. İsmail Coşkun, Doç. Dr. Murat Şentürk, Arş. Gör. Hamdusena Eşrefoğlu
İstanbul Üniversitesi Öğrenci Profili Araştırması
- Doç. Dr. Murat Şentürk, Prof. Dr. Enes Kabakcı, Dr. Öğr. Üyesi Aynur Erdoğan Coşkun, Prof. Dr. Yücel Bulut, Dr. Öğr. Üyesi Ayşen Şatıroğlu, Dr. Öğr. Üyesi Melike Akbıyık
İstanbul Halkının Dilencilik Olgusuna Bakışı
- Prof. Dr. İsmail Coşkun
Sosyoloji Araştırma Merkezi’nin Altyapısının Oluşturulması ve Kapasitesinin Geliştirilmesi
- Prof. Dr. İsmail Coşkun, Prof. Dr. Yücel Bulut, Prof. Dr. Enes Kabakcı, Doç. Dr. Murat Şentürk, Dr. Öğr. Üyesi Aynur Erdoğan Coşkun, Dr. Öğr. Üyesi Ayşen Şatıroğlu, Dr. Öğr. Üyesi Tülay Kaya, Dr. Öğr. Üyesi Mehmet Ali Akyurt, Dr. Öğr. Üyesi Melike Akbıyık
Science with and for Society
- Dr. Öğr. Üyesi Tülay Kaya
The USA: The Most Fertile Ground for Homeschooling
- Dr. Öğr. Üyesi Tülay Kaya
ABD’de Evde Eğitim Uygulaması ve Toplumsal Arka Planı
- Dr. Öğr. Üyesi Tülay Kaya
Aile Eğitim Programı Müfredat Geliştirme Çalışması
- Dr. Öğr. Üyesi Aynur Erdoğan Coşkun
Şanlıurfa Vizyon 2023
- Dr. Öğr. Üyesi Melike Akbıyık
Farklı Bilim ve Meslek Dalları İçin Veri Üretim Analizi ve Stratejik Yönetim
- Dr. Öğr. Üyesi Metin Tunç
Türkiye Bilimsel Yayın Göstergeleri I
- Dr. Öğr. Üyesi Metin Tunç
Türkiye Bilimsel Yayın Göstergeleri II
- Dr. Öğr. Üyesi Metin Tunç
Türkiye Bilimsel Yayın Göstergeleri III
- Dr. Öğr. Üyesi Metin Tunç
Türkiye Bilimsel Yayın Göstergeleri IV
- Dr. Öğr. Üyesi Metin Tunç
Türkiye Bilimsel Yayın Göstergeleri V
- Dr. Öğr. Üyesi Metin Tunç
Boğaziçi Üniversitesi Bilimsel Performans İncelemesi 2010
- Dr. Öğr. Üyesi Metin Tunç
Boğaziçi Üniversitesi Bilimsel Performans İncelemesi 2011
- Dr. Öğr. Üyesi Metin Tunç
Boğaziçi Üniversitesi Bilimsel Performans İncelemesi 2012
- Dr. Öğr. Üyesi Metin Tunç
Boğaziçi Üniversitesi Bilimsel Performans İncelemesi 2013
- Dr. Öğr. Üyesi Metin Tunç
Boğaziçi Üniversitesi Bilimsel Performans İncelemesi 2014
- Dr. Öğr. Üyesi Metin Tunç
Population issue de l’immigration de Turquie en France
- Prof. Dr. Enes Kabakcı
Beylikdüzü Kent Belleği ve Sosyal Yapı Araştırma Projesi
- Doç. Dr. Murat Şentürk
Gönüllülük Akademisi ve Gönüllülük Eğitimleri
- Doç. Dr. Murat Şentürk
14-19 Yaş Arası Eğitime Devam Eden Gençlerde Bağımlılık
- Doç. Dr. Murat Şentürk
Aile Dostu Kentler Etüt Araştırma Projesi
- Doç. Dr. Murat Şentürk
İstanbul’da Yaşlılara Yönelik Hizmetler ve Yaşlıların Mevcut Durumu Araştırması
- Doç. Dr. Murat Şentürk
Aile Eğitim Programı Yaygınlaştırma ve Uygulama Projesi 2012
- Doç. Dr. Murat Şentürk
Fener-Balat-Ayvansaray Alan Araştırması
- Doç. Dr. Murat Şentürk
Aile Eğitim Programı Materyal Geliştirme Çalışması
- Doç. Dr. Murat Şentürk
Yüksek Öğretim Sistemi ile İş Piyasası Arasındaki Uyum Düzeyinin Analizi ve Arz Talep Projeksiyonları (YÖSİP) Etüt Projesi
- Doç. Dr. Murat Şentürk
Aile Eğitim Programı Program Geliştirme Çalışması
- Doç. Dr. Murat Şentürk
Çocuklara Yönelik Programlar ve Bu Programlarda Yayımlanan Reklamların İçerik Analizi Araştırması
- Doç. Dr. Murat Şentürk, Dr. Öğr. Üyesi Aynur Erdoğan Coşkun
Medya Profesyonellerinin ve Medyanın Aile Algısı Araştırması
- Doç. Dr. Murat Şentürk, Dr. Öğr. Üyesi Aynur Erdoğan Coşkun
Programın lisans seviyesinde eğitim-öğretim hedefleri, kontenjan, imkanları, akreditasyon durumu, varsa hazırlık sınıfı hakkında bilgi
İstanbul Üniversitesi Sosyoloji Bölümü’nde kuram, yöntem ve saha bilgisi bir uyum içerisinde öğrenciye verilmektedir. Öğrenciler mevcut sosyolojik kuramı kavramakta, bunu uygulayabilmek için ihtiyaç duydukları yöntemsel bilgileri öğrenmekte ve toplumsal kurumları tanıyarak bir uygulama zemini elde etmektedirler. Sosyoloji bölümünden mezun olan bir öğrenci toplumsal yaşamı anlama ve açıklama becerisini elde etmekte ve bu becerisiyle pek çok alanda çalışma imkanı bulmaktadır. Sosyoloji Bölümümüz, 4 yıllık lisans eğitiminin yanı sıra Yüksek Lisans ve Doktora programlarıyla daha ileri sosyolojik araştırmalar yapmak isteyen öğrencilere de kapılarını açmaktadır. YKS Eşit Ağırlık puan türünden 80 kontenjan ile öğrenci kabul eden Sosyoloji Bölümümüz, Devlet Üniversiteleri arasında alanında Türkiye’nin dördüncü en iyi Sosyoloji Bölümüdür. FEDEK tarafından akredite edilen Sosyoloji Bölümümüz, Uluslararası Sosyoloji Derneği ve Avrupa Sosyoloji Derneği gibi kuruluşlara üyedir.
Çift anadal ve yandal imkanı, başvuru şartları, öğrenim süreleri
Sosyoloji Bölümü öğrencileri Çift Anadal ve Yandal Programlarına başvuru imkânına sahiptir.
- Bölümümüze kayıtlı bulunan öğrenciler, duyurulmuş olan çift anadal programına, anadal lisans programının en erken 3. ve en geç 5. döneminin başında başvurabilirler.
- Öğrencinin çift anadal programına başvurabilmesi için başvurduğu döneme kadar anadal lisans programında aldığı tüm kredili (F notu alınan dersler alınmamış ders kapsamındadır) dersleri başarıyla tamamlamış olması, başvurusu sırasındaki genel not ortalamasının en az 3.00 olması, anadal lisans programının ilgili sınıfında başarı sıralaması itibariyle en üst % 20 de bulunması ve başvurunun ilgili bölüm tarafından uygun görülmesi gerekir.
- Yandal Programına başvurular en erken 3 ve en geç 6. yarıyılda yapılabilmektedir. Başvuru sırasında ağırlıklı genel not ortalamasının en az 2.50 olması gerekir.
- Anadal programından mezuniyet hakkını elde eden ve henüz çift anadal veya yandal programını bitiremeyen öğrencilere, bu programı tamamlamak için en fazla iki yarıyıl süre tanınır. Bu süre, Fakülte Yönetim Kurulunun gerekçeli kararı ile 2 yarıyıl daha uzatılabilir.
Program/bölümde bulunan öğrenci kulüpleri
Sosyoloji Bölümü öğrencilerinin dört resmi kulübü vardır: Sosyoloji Kulübü, Şehir ve Toplum Kulübü, Ekoloji Kulübü ve Kültürlerarası Etkileşim Kulübü.
- Sosyoloji Kulübü: Edebiyat Fakültesinde Sosyoloji eğitimi alan ve sosyoloji bilimine ilgi duyan öğrencilere, düzenleyeceği çeşitli eğitsel ve sosyal faaliyetlerle katkıda bulunmak ve öğrencileri mezuniyet sonrasına hazırlamaktır. Bu doğrultuda düzenlenecek okuma ve atölye çalışmalarıyla öğrencilerin gelişim süreçlerine yardımcı olacaktır. Süreç içerisinde faaliyetlerimizin fakülte çapında kulübe ait olarak oluşturulacak bir yayın organıyla duyurulup, desteklenmesi hedeflenmektedir.
- Şehir ve Toplum Kulübü: Başta Sosyoloji Bölümü öğrencileri olmak üzere Edebiyat Fakültesi öğrencilerinin yaşadıkları ve öğrenim gördükleri şehre dair bilgi ve deneyimlerini arttırmak ve şehri tarihsel ve kültürel bakımlardan tanımalarına yönelik çeşitli faaliyetlerle şehir bilincini desteklemek Şehir ve Toplum Kulübünün amaçlarındandır. Yine Şehir ve Toplum Kulübü üyelerinin şehrin toplumsal sorunlarına dair bilinç düzeylerine katkı sağlamayı ve bu amaçla şehirdeki yaşam alanlarını tanımaya ve özellikle hızlı kentleşme ve kentlileş(eme)me sorunlarıyla beraber ortaya çıkan dezavantajlı grupları (gecekondu sakinleri, yoksullar, göçmenler, gençlik alt-kültür grupları) gerek içerisinde bulundukları toplumsal sorunlar ekseninde gerekse de yaşam koşulları itibariyle tanımayı ve bir farkındalık ve duyarlılık geliştirmeyi amaçlar.
- Ekoloji Kulübü: Başta Sosyoloji Bölümü öğrencileri olmak üzere İstanbul Üniversitesi'ne bağlı tüm fakültelerdeki öğrencilerin yaşadıkları Dünya'ya olan bakışlarını ve davranışlarını değiştirmek; ekolojik ve adil bir dünya adına farkındalıklarını artırmak amacıyla çeşitli etkinlikler, atölyeler, geziler ve söyleşiler düzenlemektedir. Tüm bu etkinliklerin asıl amacı çevreye ve dünyaya olan bakışın her anlamda iyiye yönelmesi ve doğa ile bir olunduğunun farkına varılmasıdır. Sürdürülebilir bir Dünya için öğrenciler olarak yapabileceklerimizin hiç de az olmadığını etkileşimlerimizle deneyimlemek ve buna inanmak hedeflerimiz arasındadır.
- Kültürlerarası Etkileşim Kulübü: Kültürlerarası Etkileşim Kulübü farklı toplumlar ve kültürler hakkında programlar hazırlayarak öğrencilerin daha önce tanışmadıkları kültürel pratikler hakkında bilgi sahibi olmasını ve farklı kültürlerin birbirleri ile olan etkileşimini gözlemlemeyi amaçlar. Aynı zamanda Kültürlerarası Etkileşim Kulübü; Sosyoloji Bölümü bünyesinde bulunan yabancı öğrenciler ile etkileşimi arttırmayı amaçlar, kulüp öğrencilerin okula ve İstanbul'a adaptasyon süreçlerinde bir köprü görevi görmektedir. Kültürler Arası etkileşim Kulübü; araştırma projeleri geliştirerek kültürel teorik bilgiyi, pratik saha deneyimi ile birleştirmeyi amaçlar.
Lisansüstü Eğitim
Sosyoloji Bölümü bünyesinde Sosyoloji Doktora Programı, Sosyoloji Yüksek Lisans Programı, Siyaset Sosyolojisi Yüksek Lisans Programı, Kent Çalışmaları Yüksek Lisans Programı, Göç Çalışmaları Yüksek Lisans Programı ve STK ve Sosyal Sorumluluk Yönetimi Tezsiz Yüksek Lisans Programı lisansüstü faaliyetlerini sürdürmektedir.
- Yüksek Lisans Programları başvuruları ALES (EA türünde) en az 65 ve YDS veya eşdeğeri sınav için en az 50 puan şartı taşımaktadır. Yüksek Lisans Programları (Bilimsel Hazırlık Programı hariç) azami 6 yarıyılda tamamlanmalıdır.
- Doktora Programı ALES (EA türünde) en az 65 ve YDS veya eşdeğeri sınav için en az 55 puan şartı taşımaktadır. Doktora Programı (Bilimsel Hazırlık Programı hariç) azami 12 yarıyılda tamamlanmalıdır.
- Tezsiz Yüksek Lisans Programı ALES ve YDS şartı aramamaktadır. Tezsiz Yüksek Lisans Programı azami 6 yarıyılda tamamlanmalıdır.
Erasmus, Farabi ve Mevlana Anlaşmaları, Şartlar vb
Sosyoloji Bölümü Lisans ve Lisansüstü programlarına kayıtlı öğrenciler Erasmus, Farabi, Mevlana gibi öğrenci hareketlilik programlarına başvuru imkânlarına sahiptir.
- Erasmus Programı kapsamında bölümümüz hem lisans hem de lisansüstü öğrencileri için Eğitim Amaçlı Değişimler gerçekleştirmektedir. Başvuracak öğrencilerin AGNO’larının lisans öğrencileri için en az 2.20, yüksek lisans ve doktora öğrencileri için ise en az 2.50 olmak zorundadır. Başvuran öğrenciler Not Ortalamasının %50si ve Dil Sınavı %50si alınarak ortaya çıkan puanlarına ve gitmek istedikleri bölümlere göre sıralanmaktadırlar. Programdan yararlanmaya hak kazananlara genel sıralama içindeki konumlarına göre hibe verilmektedir. Hibe miktarları Ulusal Ajans tarafından yaşam standartlarına göre 27 AB ülkesi için ayrı ayrı belirlenmiştir.
- Farabi Değişim Programı, öğrenci veya öğretim üyelerinin bir veya iki yarıyıl süresince kendi kurumlarının dışında bir yükseköğretim kurumunda eğitim ve öğretim faaliyetlerine devam etmelerini amaçlamaktadır. Program kapsamında Sosyoloji Bölümünden her yıl 4 öğrenci değişiminden faydalanmaktadır.
- Mevlana Değişim Programı, yurtiçinde eğitim veren yükseköğretim kurumları ile yurtdışında eğitim veren yükseköğretim kurumları arasında öğrenci ve öğretim elemanı değişimini mümkün kılan bir programdır. Diğer değişim programlarından farklı olarak, hiçbir coğrafi bölge ayrımı olmaksızın değişim programı bünyesindeki hareketlilik bütün dünyadaki yükseköğretim kurumlarını kapsamaktadır.
Bölüm/program Tarafından Yayınlanan Süreli Yayın(lar)
Sosyoloji Bölümü bünyesinde iki akademik yayın bulunmaktadır: İstanbul Üniversitesi Sosyoloji Dergisi ve Kent Araştırmaları Dergisi.
- İstanbul Üniversitesi Sosyoloji Dergisi, İstanbul Üniversitesi Edebiyat Fakültesi ve Sosyoloji Bölümü geleneklerinden beslenmekte ve bu kurumlarda oluşan birikimin yeni bakışla ve ürünlerle sürdürülmesini önemsemektedir. İlk sayısı 1917 yılında basılan ve Türkçedeki ilk sosyoloji dergisi olan İstanbul Üniversitesi Sosyoloji Dergisi, hâlihazırda yılda iki kez (Haziran ve Aralık) yayımlanan hakemli akademik bir dergidir. İstanbul Üniversitesi Sosyoloji Dergisi, yaklaşık 100 yıllık yayın döneminde Türkiye’de sosyoloji disiplinini şekillendiren tartışmalara kaynaklık eden akademik standardı yüksek kuramsal ve uygulamalı araştırmalar yayınlayarak sosyoloji alanının öncü ve önemli dergilerinden birisi olmuştur. İstanbul Üniversitesi Sosyoloji Dergisi, Web of Science Emerging Sources Citation Index (ESCI) ve TÜBİTAK ULAKBİM TR-Dizin tarafından endekslenmektedir.
- İstanbul Üniversitesi Edebiyat Fakültesi Sosyoloji Araştırma Merkezi tarafından yayınlanacak olan Kent Araştırmaları Dergisi (Turkish Journal of Urban Studies) toplumsal araştırmalara odaklanan bir dergidir. Dergide Türkiye ve diğer ülkelerde gerçekleştirilen araştırmalardan üretilen yayınlara yer verilecektir. Dergide kent araştırmaları alanında son üç seneye ait kitap, süreli yayın, sözlük, makale gibi yayınlarla sempozyum ve kongrelerin de eleştirel değerlendirmeleri de yer alacaktır. Dergideki yazılar İngilizce ve Türkçe olmak üzere iki dilde yayınlanacaktır.
Programın Lisans ve Lisansüstü Seviyede Eş Değer Bölümlerden/Programlardan Ayıran Özellikler
Geçmişin zengin ve köklü birikimiyle güncelin dinamizmini kavramayı başarıyla gerçekleştiren bölümümüz, geleceğin belirsizliğini belirginleştirmek ve öngörmek üzere çalışmalarını yürütmekte, kendisini bu zorlu uğraşa hazır hissetmektedir. Yüz yıllık öğretim ve akademik faaliyetlerin bölümümüze kazandırdığı zengin birikimi edinmek ve yukarıda sözünü ettiğimiz zorlu fakat bir o kadar da zevkli düşünsel ve uygulamalı faaliyetlere katılmak isteyecek öğrencileri aramızda görmek bizleri mutlu edecektir.
Program Mezunlarının Çalışabilecekleri, Çoğunlukla Yöneldikleri İş Alanları
Sosyolog unvanı alan mezunlarımız, elde ettikleri toplumsal alanı yorumlama becerisiyle eğitim-öğretim faaliyetlerinden medyaya, siyasal araştırma kurumlarından reklamcılığa, sosyal hizmetlerden insan kaynaklarına ve halkla ilişkilere varıncaya dek pek çok alanda meslekî kariyer yapabilmekte; özel ve kamu kuruluşlarında çalışma imkânına sahip olabilmektedirler.
Uluslararası Öğrencilerin Lisans Programına Kabul Şartları
Türkiye Cumhuriyeti uyruğundan olmayan veya ortaöğrenimini başka bir ülkede tamamlamış Türkiye Cumhuriyeti vatandaşları, İstanbul Üniversitesi Yurtdışından veya Yabancı Uyruklu Öğrenci Sınavı'na (İÜYÖS) girerek Bölümümüzde eğitim görmeye hak kazanabilirler. Sosyoloji Bölümü, ayrıca T.C. Kültür ve Turizm Bakanlığı Yurtdışı Türkler ve Akraba Topluluklar Başkanlığı bursu ile kabul edilen çok sayıda lisans öğrencisine ev sahipliği yapmaktadır.
Başka bir yükseköğrenim lisans programına kayıtlı olan öğrenciler yatay geçiş yoluyla Bölümümüze kayıt yaptırabilirler. Yatay geçiş başvuru ve kabul şartları ile kontenjanlar Yükseköğretim Kurulu ve İstanbul Üniversitesi'nin yetkili birimleri tarafından belirlenmektedir. Yatay geçiş yoluyla Bölümümüze kayıt yaptıran öğrencilerin ders intibakları kayıt işlemleri tamamlandıktan sonra yapılmaktadır.
Uluslararası öğrencilerin lisansüstü programlara kabul şartları
Lisansüstü öğrenci kontenjanları, genel ve yurtdışı kontenjanlar olmak üzere ikiye ayrılır. Genel kontenjanlar, kabul koşullarını sağlayan Türk ve yabancı uyruklu adaylara; yurtdışı kontenjanları ise kabul koşullarını sağlayan yabancı uyruklu veya lisans eğitiminin tamamını yurtdışında tamamlayan Türkiye Cumhuriyeti vatandaşı adaylara açıktır. Ayrıca her iki kontenjan türü için yatay geçiş kontenjanı da ayrılabilir. Lisansüstü programlara kontenjan dışı yabancı uyruklu öğrenci kabulüne, uluslararası anlaşmalara, protokollere ve belgelere dayalı olarak ilgili enstitü yönetim kurulu karar verir. Programların genel kontenjanlarına başvuracak yabancı uyruklu ve yurtdışında ikamet eden Türkiye Cumhuriyeti uyruklu adaylar, genel kontenjanlar için belirlenen koşullara uygun olarak kabul edilirler. Lisans eğitimini Türkiye dışında yapmış yabancı uyruklu adayların, yabancı dil destekli programlara veya Türkçe programlara başlayabilmesi için üniversitelerin dil merkezleri veya Yunus Emre Enstitüsü tarafından yapılan Türkçe sınavından başarılı olmaları gerekir. Başarılı olamayanlar üniversitelerin dil merkezleri veya Yunus Emre Enstitüsü tarafından açılan en fazla bir yıl süreli Türkçe dil kursuna katılmak ve Türkçe sınavında en az C1 seviyesinde puan alarak başarılı olmak zorundadırlar. Kursun normal süresi öğrenim süresinden sayılmaz. Sosyoloji Bölümü bünyesindeki lisansüstü programlarda yabancı dilde tez yazımı mümkün değildir.
Programın sosyal medya hesapları
Sosyoloji Bölümü Web Sayfası: https://sosyoloji-edebiyat.istanbul.edu.tr/tr/_
Sosyoloji Bölümü Twitter Adresi: https://twitter.com/iuefsosyoloji
Sosyoloji Bölümü Instagram Adresi: https://instagram.com/iu1453
Sosyoloji Bölümü YouTube Adresi: https://www.youtube.com/channel/UC4PI6m6byz1VSOyS0JgmzOg
Programın kısa tarihçesi
İstanbul Üniversitesi Psikoloji Bölümü, Türkiye’de psikoloji bilimini üretmek, yaygınlaştırmak ve psikolog yetiştirmek amacıyla kurulmuştur. Kuruluşundan bugüne taşıdığı alanında öncü olmak vizyonuyla, bilimsel araştırma ve yayınlarıyla ulusal ve uluslararası camiada tanınan ve yetkin psikologlar yetiştiren bir kurum olmayı hedefleyen bölümümüzün tarihi oldukça köklüdür.İstanbul Üniversitesi ya da o zamanki adıyla Darülfünun Edebiyat Şubesinde, Felsefe Kürsüsü çatısı altında psikoloji derslerinin 1915 yılından itibaren verilmeye başlandığı bilinmektedir. O yıllarda G. Anschütz dersler vermek, ayrı bir kürsü ve psikoloji laboratuvarı kurmak üzere gelmiş ancak 3 yıl sonra geri dönmek zorunda kalmıştır.
1919 yılında, Umumi Psikoloji Kürsünün başına getirilen M. Şekip Tunç’la birlikte psikoloji eğitimi başlamıştır. 1937 yılında W. Peters tarafından Tecrübi Psikoloji Kürsüsü oluşturulmuştur. Bu yıldan itibaren W.Peters ve M. Turhan’ın çalışmaları ile tecrübi psikolojinin kurumsallaşması sağlanmış, bir Psikoloji Kütüphanesi ve Psikoloji Laboratuvarı kurulmuştur.
Daha sonra, üniversitemiz çatısı altında psikoloji bilimi sırasıyla W. Peters, M. Turhan ve B. Toğrol’un başkanlıklarında “Tecrübi Psikoloji” ve M.Ş. Tunç, E.S. Siyavusgil, N. Arkun’un başkanlıklarında Umumi Psikoloji Kürsüsü olarak temsil edilmeye başlanmıştır. 1981 yılından sonra, bölüm faaliyetleri 4 anabilim dalından oluşan tek bir bir psikoloji bölümü olarak çalışmalarına devam etmiştir. An itibariyle bölümümüzün başkanlığını Prof. Dr. Sevtap CİNAN yürütmektedir.
1930’lu yıllar ve sonrasında yurt dışında yetiştirilmiş veya yabancı öğretim üyeleri ile alanda öncü pek çok çalışmaya imza atılmıştır. M.Ş. Tunç tarafından yapılan W. James ve S. Freud; 1938 yılında E.S. Siyavusgil tarafından yapılan J. Piaget çevirileri, Peters tarafından kurulan Deneysel Psikoloji Laboratuvarı, 1940 yılında yayına başlayan ve bölüm laboratuvarında yürütülen çalışmaları yayınlayan Psikoloji ve Pedagoji Çalışmaları Dergisi, 1956 yılında W. Miles tarafından başlatılan “Tecrübi Psikoloji Çalışmaları” Dergisi bu çalışmalardan bazılarıdır. Bu dergi bugün Psikoloji Çalışmaları adı altında yayın hayatına devam etmektedir.
1960 -70’li yıllarda doktora çalışmaları ile öğrenci yetiştirmeye ve aynı zamanda çeşitli testlerin ülkemize uyarlanma çalışmalarına ağırlık verildiğini görüyoruz. 1980-90’lı yıllarda bölüm öğretim üyeleri tarafından yazılan kitaplar ile katkı yapıldığı görülmektedir.
1915’ten bu yana lisans ve yüksek lisans düzeyinde verdiği eğitimi sürdürmekte olan bölümümüz, halen yürütülen araştırma projeleri ve yayınlanan eserlerle çalışmalarını sürdürmektedir.
Bölümümüz, 2014 yılında Yüksek Öğretim Kurumu tarafından yetkilendirilmiş olan Türk Psikologlar Derneği tarafından akredite edilerek hem bilimsel üretim hem de öğretim süreçlerinin düzenlenmesi bakımından yeterli niteliklere sahip olduğunu belgelemiş ve akreditasyon belgesini almaya hak kazanmıştır.
Ülkemizde kurulan ilk psikoloji bölümü olan ve ilk mezunlarını verdiği 1938 yılından bu yana bu bilimin gelişimine hizmet veren bölümümüz 21. yüzyılda da niteliklerini geliştirmeye devam ederek çalışmalarını sürdürmektedir.
Bölümümüzde Deneysel Psikoloji, Uygulamalı Psikoloji, Sosyal Psikoloji ve Gelişim Psikolojisi alanında uzmanlaşmış kadromuz tarafından dersler verilmekte ve akademik çalışmalar yürütülmektedir.
Programın Bilimsel Çalışma ve Araştırma Faaliyetleri
"1915’ten bu yana lisans ve yüksek lisans düzeyinde verdiği eğitimi sürdürmekte olan bölümümüz, halen yürütülen araştırma projeleri ve yayınlanan eserlerle çalışmalarını sürdürmektedir. Bölümümüzce yönetilen Psikoloji Çalışmaları dergisi; bölümümüzün kurucularından W.Peters tarafından 1940 yılından itibaren “Psikoloji ve Pedagoji Çalışmaları” Dergisi olarak yayımlanmaya başlamış ve bölüm psikoloji laboratuvarında yürütülen çalışmalar 2 cilt halinde yayınlanmıştır. 1956 yılından itibaren ise dönemin bölüm öğretim üyelerinden W.Miles editörlüğünde “Tecrübi Psikoloji Çalışmaları” dergisi yayımlanmaya başlamıştır. Bu dergi günümüze kadar varlığını sürdürmüş olup, bugün “Psikoloji Çalışmaları” olarak yayın hayatına devam etmektedir.Psikoloji Çalışmaları / Studies in Pscyhology, temel olarak psikolojinin tüm alt alanlarından niteliksel ya da niceliksel görgül araştırmalar yayınlar. Aynı zamanda teorik, metodolojik ve derleme makaleler ile kitap değerlendirmelerini kapsamaktadır. Psikoloji ile farklı alanları (Sosyoloji, Psikiyatri, Geriatri, Eğitim, İşletme, Mesleki Sağlık, İletişim, Siyasal Bilimler vb.) bir araya getiren disiplinler arası makaleleri de kabul etmektedir.
Bölümümüzün literatüre katkı sağladığı önemli çalışma ve projelerden bazıları seçilip aşağıda listelenmiştir. Daha eski projeler için ilgili öğretim görevlisi ile iletişime geçiniz.
Yayınlar
Tekdemir Yurtdaş, G. ve İkiz, T. (Ed.). (2018). Savaş ve Psikoloji. Psikoloji Bilimi Çerçevesinden Birinci Dünya Savaşına Bir Bakış. İstanbul: Hyperlink.
Cesur, S. (2018). Ahlakın Sosyal Psikolojisi. Pales: İstanbul.
İkiz Tunaboylu, T. ve Şahin S. (Ed.) (2018).Aşk Mektupları, Bağlam yayınları: İstanbul
İkiz Tunaboylu, T. (2017). Rorschach Testi Psikanalitik Yorum Kodlama ve Uygulamalar, Bağlam Yayınları: İstanbul.
Cesur, S., Erdoğan, Ç., Tepe, B., Bayad, A., Yılmaz, O. (Ed) (2017). Sosyal Psikolojide Değerler ve Ahlak: Kuramlar ve Ölçekler. Nobel: İstanbul
İkiz Tunaboylu, T., Erdem Atak, İ., Pirim Düşgör, B., Mete, L. Kalem, E. (2013). Rorschach Kodlama Kitabı 3: Yaşlı Normları. Bağlam Yayınları: İstanbul
İkiz Tunaboylu, T. (2012). Tematik Algı Testi Psikanalitik Yönelimli El Kitabı. Bağlam Yayınları: İstanbul
Arkonaç, S. (Ed) (2012). Söylem Çalışmaları. Nobel: İstanbul
İkiz Tunaboylu, T. (2009). Psikanaliz Konuşmaları, Bağlam Yayınları: İstanbul
İkiz Tunaboylu, T., Erdem Atak, İ., Pirim Düşgör, B., Zabcı, N. (2009). Rorschach Kodlama Kitabı 2: Yetişkin Normları. Bağlam Yayınları: İstanbul
Arkonaç, S. (2008). Psikolojide İnsan Modelleri ve Yerel İnsan Modellerimiz. Nobel: İstanbul.
İkiz Tunaboylu, T., Erdem Atak, İ., Pirim Düşgör, B., Zabcı, N., Yavuz Sever, E., Ataç, S., Alsancak Sönmez, B., Akkapulu, F. (2007). Rorschach Kodlama Kitabı 1: Ergen Normları. Bağlam Yayınları: İstanbul
Çeviriler
Gawronski, B. ve Bodenhausen, G. V. (2018). Sosyal Psikolojide Kuram ve Açıklama. (G. Tekdemir Yurtdaş, Ç. Çoker, ve S. Cesur, Çev. Ed.) Nobel: İstanbul (Orijinal Çalıma Basım tarihi: 2014).
Smith, J. R. ve Haslam, S. A. (2016). Sosyal Psikoloji Klasik Çalışmaları Yeniden Değerlendirmek. (S. Cesur, G. Tekdemir Yurtdaş ve Ç. Çoker, Çev. Ed.). Nobel: İstanbul. (Orijinal çalışma basım tarihi 2012).
Kongreler/Sempozyumlar
2018- Ahlak Sempozyumu
2017- Sosyal Bilimlerde Niteliksel Araştırmalar Sempozyumu
2016- Barış Üzerine Konuşmalar Sempozyumu
2015- Rorschach ve Projektif Testler Derneği işbirliği ile III. Ulusal Rorschach ve Projektif Testler Kongresi
2012- Rorschach ve Projektif Testler Derneği işbirliği ile II. Ulusal Rorschach ve Projektif Testler Kongresi
2009- Rorschach ve Projektif Testler Derneği işbirliği ile I. Ulusal Rorschach ve Projektif Testler Kongresi
2009 - XIV. Ulusal Psikoloji Öğrencileri Kongresi
2008 - XV.Ulusal Psikoloji Kongresi"
Öğretim üyesi ve elemanları
Deneysel Psikoloji Ana Bilim Dalı
Prof.Dr. SEVTAP CİNAN ( Ana Bilim Dalı Bşk. )
Doç.Dr. AYDAN AYDIN
Dr.Öğr.Üyesi DENİZ ATALAY ATA
Dr.Öğr.Üyesi SİMGE ŞİŞMAN BAL
Arş.Gör. HİLAL KOTAN
Arş.Gör. REYHAN ÜNVER
Gelişim Psikolojisi Ana Bilim Dalı
Doç.Dr. ŞERİFE SEMA KARAKELLE ( Ana Bilim Dalı Bşk. )
Arş.Gör.Dr. TOLGA YILDIZ
Arş.Gör. BİLGE GÖZ ÇENGELLİ
Arş.Gör. ESRA DEMİRKAN
Arş.Gör. EZGİ ACUN
Arş.Gör. MUHAMMED ŞÜKRÜ AYDIN
Arş.Gör. SİNEM HAYALİ EMİR
Arş.Gör. ŞULE PALA SAĞLAM
Arş.Gör. YASEMİN YEŞİLYAPRAK
Sosyal Psikoloji Ana Bilim Dalı
Prof.Dr. SEVİM CESUR ( Ana Bilim Dalı Bşk. )
Dr.Öğr.Üyesi GÖKLEM TEKDEMİR
Arş.Gör.Dr. ÇAĞATAY ÇOKER
Arş.Gör. CANAN ÇELİKADAM
Arş.Gör. GÜL DENİZ DERİN
Uygulamalı Psikoloji Ana Bilim Dalı
Prof.Dr. PINAR ÜNSAL ( Ana Bilim Dalı Bşk. )
Prof.Dr. EMİNE TEVFİKA İKİZ
Doç.Dr. HANİFE ÖZLEM SERTEL BERK
Doç.Dr. İLKNUR ÖZALP TÜRETGEN
Doç.Dr. RUKİYE İREM ERDEM ATAK
Dr.Öğr.Üyesi AYŞE ELİF YAVUZ SEVER
Dr.Öğr.Üyesi BENGİ PİRİM DÜŞGÖR
Arş.Gör.Dr. ESİN TEMELOĞLU ŞEN
Arş.Gör.Dr. NERMİN TAŞKALE
Arş.Gör. FERHAT AYYILDIZ
Arş.Gör. JÜLİDE ECE KOSOVA
Arş.Gör. KÜBRA KOÇ
Arş.Gör. ÖZGÜN TAKTAKOĞLU
Arş.Gör. ZEYNEP BÜŞRA COŞAR
Öğretim elemanlarının ulusal/uluslararası ödül, patent, TÜBİTAK vb. alanlardaki ödül-proje başarıları
Projeler
Nermin Taşkale-AB UFUK2020 MSCA IF/GF Projesi (Proje Adı: Yakın İlişki Şiddeti Mağdur, Fail ve Çiftleri için Mağdur ve Fail Tipolojilerine Göre Biçimlendirilmiş Yakın Öncüller Odaklı Müdahaleler)
Bireysel farklılıkların Türkiye’deki örtük liderlik teorilerinin metaforik yapısına etkileri (The effect of individual differences on methaphorical structure of implicit leadership theories in Turkey. (2017). Yrd. Doç. Dr. Mahmut BAYAZIT yürütücülüğünde Tübitak (Ulusal Genç Araştırmacı Kariyer Geliştirme Programı) tarafından destelenerek yürütülmüştür.
Kurumsal kimlik ve e-yönetişim ilişkisi. (2015-2017). Yrd. Doç. Dr. Göklem Tekdemir Yurtdaş ve Araş. Gör Büşra Alparslan tarafından İ.Ü. Bilimsel Araştırma Projeleri Biriminin (54855) desteği ile yürütülmüştür.
Türkiyede Barışın Sosyal Temsilleri. (2015-2018). Doç Dr. Sevim Cesur yürtücülüğünde, Araş. Gör. Dr. Çağatay Çoker, Araş. Gör. Büşra Alparslan, Araş. Gör. Aslı Aydemir, Araş. Gör. Yakup Azak, Araş. Gör. Sercan Balım, Araş. Gör. Aydın Bayad, Araş. Gör. Canan Çelikadam, Araş. Gör. Deniz Derin, Araş. Gör. Gonca Nebioğlu, Araş. Gör. Ogeday Çoker, Elif Sakin ve Mersin Üniversitesinden Araş. Gör. Tuğçe Gündüz tarafından sürdürülmüştür.
Bir “İş Stresi Bataryası” Geliştirme Çalışması (2009-2011). Bu proje Yrd. Doç. Dr. İlknur Özalp Türetgen’in yürütücülüğünde Doç. Dr. Pınar Ünsal, Yrd. Doç. Dr. H. Özlem Sertel Berk ve Ar. Gör. Gökçe Başbuğ tarafından İ.Ü. Bilimsel Araştırma Projeleri Biriminin (4322) desteği ile gerçekleştirilmektedir.Bilingualism, Emotion, and Autonimic Reactivity (2001): Doç. Dr. Ayşe Ayçiçeği tarafından Boston Üniversitesi Psikoloji Bölümü, Dil Laboratuarında yürütülmüştür.
Psikanalizin Sosyal Temsilleri (2006): Bu proje Yrd. Doç. Dr. Meltem Narter ve Doç. Dr. Tevfika Tunaboylu tarafından İ.Ü.Bilimsel Araştırma Fonu ( 545/05052006) desteğiyle yürütülmüştür.
Rorschach Testinin Türkçe’ye Adaptasyonu ve Standardizasyonu Çalışması (2004): Bu proje Doç. Dr. Tevfika Tunaboylu-İkiz’in yürütücülüğünde, Arş.Gör. Bengi Pirim Düşgör, Arş.Gör. Ayşe Elif Yavuz, Dr. Penbe Çağatay, Arş.Gör. Sevim Purisa tarafından İ.Ü. Bilimsel Araştırma Fonu (258/23082004) desteğiyle yürütülmüştür.
Mekansal Bellek: Nesne–Yer belleği (2004): Bu proje Yrd. Doç. Dr. Sevtap Cinan tarafından İ.Ü. Bilimsel Araştırma Fonu Projesi (BYP-542/02122004) olarak gerçekleştirilmiştir.
Türk Hava Kuvvetlerinin İdeal Pilot Subay Kişilik Profili (2002-2003) Bu proje Prof. Dr. Nursel Telman’ın yürütücülüğünde Doç. Dr. Pınar Ünsal, Yrd. Doç. Dr. Sevtap Cinan, Ar. Gör. İlknur Özalp Türetgen, Ar. Gör. Deniz Atalay, Dalga Teoman (Y.L. Öğrencisi), Hediye Süleyman (Y.L. Öğrencisi) tarafından İ.Ü. Döner Sermaye Fonu kapsamında gerçekleştirilmiştir.
Ereğli Demir ve Çelik Fabrikaları’na Psikometrik ve Psikoteknik Laboratuarın Kurulması (2000-2003): Bu proje Prof. Dr. Nursel Telman’ın yürütücülüğünde Yrd. Doç. Dr. Levent Önen, Yrd. Doç. Dr. Pınar Ünsal, Ar. Gör. İlknur Özalp Türetgen ve Ar. Gör. M. Burak Tüzün tarafından İ.Ü. Döner Sermaye Fonu kapsamında gerçekleştirilmiştir.
Doğumlarından İtibaren 15 Ay Boyunca, Çocukların Genel Gelişimlerinin İncelenmesi: Boylamsal Bir Çalışma (2002): Bu proje Yrd. Doç. Dr. Gül Şendil ve Yrd. Doç. Dr. Sevim Cesur tarafından İ. Ü. Bilimsel Araştırma Fonu (1624/342001) desteğiyle yürütülmektedir.
Programın lisans seviyesinde eğitim-öğretim hedefleri, kontenjan, imkanları, akreditasyon durumu, varsa hazırlık sınıfı hakkında bilgi
Genel Kontenjan 100, Okul Birincisi Kontenjanı 3 olmak üzere Toplam Kontenjan 103 kişidir. YKS puan türü Eşit Ağırlık puan türündedir. 2019 yılı tavan başarı sırası 833'tür. Hazırlık sınıfı yoktur. Lisans programımız YÖK tarafından yetkilendirilen Türk Psikologlar Derneği (TPD) tarafından akredite edilmiştir. Bu akreditasyon lisans eğitimimizin kalitesinin bağımsız bir kuruluş tarafından yapılan değerlendirmelerle tanındığının göstergesidir. İlaveten Sosyal Bilimler Enstitüsü̈ bünyesinde Bölümümüz yüksek lisans ve doktora programları yürüterek lisansüstü düzeydeki öğrencilere çeşitli alanlarda eğitim/öğrenim deneyimleri ve araştırma yapma fırsatları sunmaktadır.
Çift anadal ve yandal imkanı, başvuru şartları, öğrenim süreleri
Bölümümüzde Çift anadal ve yandal imkanı mevcuttur. Çift anadal programına kabul edilecek yıllık toplam öğrenci sayısı, o programın o yıl 1. sınıf 1. dönemine kayıt yaptıran öğrenci sayısının % 20 sini geçemez. Üniversitenin lisans programlarında kayıtlı öğrenciler, çift anadal programına, anadal lisans programının en erken üçüncü ve en geç beşinci yarıyılın başında, başvuru formuve not durum belgesi (transkript) ile ilgili Fakülte Dekanlığına/Yüksekokul Müdürlüğüne başvurabilirler. Çift anadal programının başvuru, değerlendirme, sonuçların ilanı ve başvuru sonuçlarının ilgili Dekanlığa/Müdürlüğe bildirilmesi işlemleri Üniversite Akademik Takviminde belirtilen tarihlerde yapılır. Öğrencinin çift anadal programına başvurabilmesi için başvurduğu döneme kadar anadal lisans programında alması gereken tüm dersleri başarmış olması, başvurusu sırasındaki genel not ortalamasının en az 3.00 olması, anadal lisans programının ilgili sınıfında başarı sıralaması itibariyle en üst % 20 de bulunması gerekir. Çift anadal programı ortak dersler dışında en az 36 ulusal kredi ve 60 AKTS’den oluşur. Öğrencinin çift anadal programından mezun olabilmesi için anadal ağırlıklı genel not ortalamasının (AGNO) en az 3.00 olması gerekir. Çift anadal programına kayıtlı öğrencinin anadal AGNO’su bir defaya mahsus olmak üzere 2.50’a kadar düşebilir. Anadal AGNO’su ikinci kez 2.50’nın altına düşen öğrencinin çift anadal programından kaydı silinir. Anadal programında kayıt donduran öğrencinin, çift anadal programında da kaydı dondurulmuş sayılır. Çift anadal programında, herhangi bir dönemde ders açılmaması veya ders çakışması gibi nedenlerle ders alamayacak olan öğrencilerin, çift anadal programı veren bölümün teklifi ve Fakülte/Yüksekokul Yönetim Kurulunun kararıyla, o dönem için kayıtları dondurulabilir. Çift anadal programında, Fakülte/Yüksekokul Yönetim Kurulunca kabul edilmiş bir mazereti olmadığı halde iki dönem üst üste ders almayan öğrencinin çift anadal programından kaydı silinir. Yandal başvuruları için ise İlgili Dekanlık/Müdürlük; her akademik yılın başında yandal programının kontenjanlarını, başvuru tarihlerini ve varsa özel şartlarını belirterek ilan eder. Öğrenciler, yandal programına, anadal lisans programının en erken üçüncü ve en geç altıncı yarıyılın başında, başvuru formu ve not durum belgesi (transkript) ile ilgili Fakülte Dekanlığına/Yüksekokul Müdürlüğüne başvurabilirler. Yandal programının başvuru, değerlendirme, sonuçların ilanı ve başvuru sonuçlarının ilgili Dekanlık/Müdürlüğe bildirilmesi işlemleri Üniversite Akademik Takviminde belirtilen tarihlerde yapılır. Öğrencinin yandal programına başvurabilmesi için başvurduğu döneme kadar alması gereken tüm dersleri başarmış olması ve başvuru sırasında anadal programındaki ağırlıklı genel not ortalamasının en az 2.50 olması gerekir. Öğrenci, aynı anda sadece bir yandal programına kayıt yaptırabilir. Öğrencinin yandal programına kabulü, Fakülte/Yüksekokul Yönetim Kurulu kararına bağlıdır.
Program/bölümde bulunan öğrenci kulüpleri
İstanbul Üniversitesi Psikoloji Öğrencileri Topluluğu olarak 1995’te faaliyete başlamış olan Psikoloji Kulübü 2003 yılından bu yana Psikoloji Kulübü adı altında etkinliklerini sürdürmektedir. Toplamda 5 alt takım, 15 kişilik bir yönetim kadrosu ve 100’ü aşkın üyeye sahiptir. Psikoloji Kulübü, İstanbul Üniversitesi’nde ve diğer üniversitelerde okuyan psikoloji öğrencileri başta olmak üzere tüm ilgililerin; psikoloji bilimiyle ilgili gelişmeleri takip etmelerine, bu alandaki bilgi birikimlerini artırmalarına ve bilgi paylaşımında bulunmalarına imkan sağlayacak sosyal ortamlar yaratmayı hedeflemektedir. İÜPK’ya ulaşmak ve etkinlikleri takip etmek için:
twitter: @iupk
instagram: @iupk
snapchat: iupsikoloji
facebook: istanbul üniversitesi psikoloji kulübü
blog: www.iupsikoblog.wordpress.com
web: www.istanbulpsikoloji.org
Lisansüstü Eğitim
Psikoloji anabilim dalında açılan yüksek lisans ve doktora programlarının hedefi, lisans eğitiminde gerekli bilgi ve becerileri kazanmış olarak gelen öğrencileri seçtiği alanda yöntem, teknik bilgi ve uygulamalar açısından donanımlı hale getirmek, bilginin bütününe eleştirel bakabilmesini sağlamak, bu süreç içinde çalıştığı ekibin bir parçası olarak danışmanıyla birlikte tezini yürütüp psikoloji literatürüne katkıda bulunacak kişiler olarak yetiştirmektir. Psikoloji alanında Uygulamalı Psikoloji ve Psikoloji olmak üzere 2 yüksek lisans programı açılmaktadır. Bu programlardan mezun olan kişilere psikoloji veya uygulamalı psikoloji alanında uzmanlık diploması verilir. Her iki program için de, kişi o dönem açılan alt alanlardan ders seçip, söz konusu alandaki öğretim üyesiyle tez yürütür; ancak bu alanın adı diplomada belirtilmez. Psikoloji Yüksek Lisans Programı’nın alt alanları arasında Gelişim Psikolojisi, Sosyal Psikoloji ve Deneysel Psikoloji dalları yer alır.
Uygulamalı Psikoloji Yüksek Lisans Programı’nın alt alanları arasında Klinik Psikoloji, Sağlık Psikolojisi ve Endüstri / Örgüt Psikolojisi dalları yer alır. Psikoloji anabilim dalında açılan doktora programı “psikoloji” adı altında açılmaktadır. Programdan mezun olan kişiye doktora diploması verilir. Kişi, o dönem açılan psikoloji alt alanlarından dersler seçer ve söz konusu alandaki öğretim üyesiyle tez yürütür; ancak bu alanın adı diplomada belirtilmez.
Psikoloji Doktora Programı
Psikoloji Doktora Programı’nın alt alanları arasında Sosyal Psikoloji, Deneysel Psikoloji, Gelişim Psikolojisi, Klinik Psikoloji, Endüstri ve Örgüt Psikolojisi gibi dallar yer alır. Yüksek Lisans ve Doktora Programları İstanbul Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü tarafından açılır ve Psikoloji Bölümü öğretim üyeleri tarafından yürütülür.
Programların açılması ile ilgili bilgiler ve açılması durumunda başvuruyla ilgili resmi bilgiler Sosyal Bilimler Enstitüsü’nden edinilebilir.
Açılan programlar, başvuru kriterleri ve başvuru süreçleri ile ilgili ilanlar Sosyal Bilimler Enstitüsünce duyurulacaktır.
Erasmus, Farabi ve Mevlana Anlaşmaları, Şartlar vb
Erasmus+ : Bölümümüz Erasmus+ Değişim Programı dahilinde her yıl Avrupa'nın farklı ülkelerine öğrenim ve staj değişimine öğrenci göndermektedir. Bölümüzüden değişim programlarına katılmak isteyen öğrenciler, programın genel şartlarına tabiidirler. Bu şartlar için Erasmus Program Koordinatörlüğünün websitesini ve uygulama kitabını takip edebilirler: https://erasmus.istanbul.edu.tr/tr/_ , https://cdn.istanbul.edu.tr/FileHandler2.ashx?f=2019-sozlesme-donemi-yuksekogretim-kurumlari-icin-el-kitabi.pdf Bölümümüzün lisans düzeyinde 6, yüksek lisans düzeyinde 8, doktora düzeyinde 4 üniversite ile anlaşması bulunmakta ve üniversiteler arası belirlenen kontenjan sayılarına göre, puan ortalamalarına göre öğrencilerimiz bu üniversiteler ile değişim programına katılmaya hak kazanmaktadırlar. Bölümümüzün anlaşmalı olduğu üniversiteler ve anlaşma şartları için: https://cdn.istanbul.edu.tr/FileHandler2.ashx?f=erasmus-anlasmalari-liste.pdf FARABİ: Farabi Değişim Programı, Türkiye’deki üniversiteler arasında bir dönem (Sadece Güz Dönemi) ya da bir yıl (Güz+Bahar Dönemi) öğrenci hareketliliğine olanak sağlayan bir programıdır. Üniversitemiz genelinde olduğu gibi Psikoloji bölümünde de gerek kendi öğrenci yoğunluğu ve gerek de yoğun değişim talebinden dolayı her akademik yılda o yıl için kontenjan belirleyerek değişimi gerçekleştirmektedir. Üniversitemizin anlaşmalı olduğu üniversiteler için: https://cdn.istanbul.edu.tr/FileHandler2.ashx?f=anlasmali-universiteler-2020.pdf
Mevlana: Mevlana Programı, yurtdışındaki çeşitli üniversitelerle yapılan anlaşmalar çerçevesinde öğrenci değişimini kapsamaktadır. Üniversitemizin Azerbaycan, Cezayir, Fas, Güney Kore, Kazakistan, Kırgızistan, Malezya, Moğolistan ve Ürdün ile sosyal bilimler alanında anlaşması bulunmaktadır. Programa başvurmak için, akademik not ortalaması en az 2.50 olmalı, son 2 yıl içinde, tercih edilecek üniversitenin eğitim diline ait YDS (en az 50) veya TOEFL/IBT (en az 60) belgesi olmalı, yabancı dil belgesine sahip olunmaması durumunda ise Mevlana Koordinatörlüğü’nün belirlemiş olduğu tarihlerde (http://mevlana.istanbul.edu.tr/ adresinden takip edilebilir) üniversite yabancı dil sınavına girilmesi gerekmektedir. Değerlendirme, ağırlıklı not ortalamasının %50’si ile dil sınavının %50’sinin toplamı alınarak hesaplanan ağırlıklı not ortalaması sonucu yapılan sıralama ile gerçekleştirilmektedir. Anlaşmalı üniversiteler ve Mevlana programı hakkında daha detaylı bilgi https://mevlana.istanbul.edu.tr/tr/_ adresinden takip edilebilir.
Bölüm/program Tarafından Yayınlanan Süreli Yayın(lar)
Psikoloji Çalışmaları Dergisi: WOS tarafından taranan dergi, yılda iki kez yayımlanmaktadır. Dergi, psikoloji alt alanları ve ilgili disiplinlerden yayınlar kabul etmektedir.
Programın Lisans ve Lisansüstü Seviyede Eş Değer Bölümlerden/Programlardan Ayıran Özellikler
İstanbul Üniversitesi Psikoloji Bölümü İstanbul'da ve Türkiye'deki devlet üniversitelerinde yer alan en köklü Psikoloji bölümlerinden biridir. Bölümümüzdeki öğretim elemanlarının hepsi alanında yetkin olup uzun yıllardır akademik alanda faaliyetlerine devam eden kişilerden oluşmaktadır. Programımız Türk Psikologlar Derneği tarafından akredite edilmiştir.
Program Mezunlarının Çalışabilecekleri, Çoğunlukla Yöneldikleri İş Alanları
Psikoloji Bölümü mezunları eğitim kurumları, kreşler, çocuk esirgeme yurtları, huzurevleri, yaşlı bakım merkezleri, rehabilitasyon merkezleri, şirketlerin insan kaynakları departmanları, hastaneler, üniversitelerin mediko-sosyal birimleri, Adalet Bakanlığı, Ceza Evleri, Sağlık Bakanlığı ve belediyeler gibi pek çok farklı kurum ve kuruluşta psikolog olarak çalışabilirler.
Uluslararası Öğrencilerin Lisans Programına Kabul Şartları
Uluslararası öğrencilerin lisans programlarına başvuru şartları için https://edebiyat.istanbul.edu.tr/tr/content/ogrenci-isleri/yatay-gecis-basvurusu sayfasını takip ediniz.
Uluslararası öğrencilerin lisansüstü programlara kabul şartları
Uluslararası öğrencilerin lisans üstü programlara kabul şartları için Üniversitemiz Sosyal Bilimler Enstitüsünün sayfasını takip ediniz.
Programın sosyal medya hesapları
Bölüm twitter hesabı: @iupsikoloji
Programın kısa tarihçesi
İstanbul Üniversitesi Felsefe Bölümü’nün tarihi Osmanlı’nın Batılı anlamda ilk üniversitesi olan Darülfünun’a dayanmaktadır. Darülfünun bünyesinde yaklaşık 1910 yılında bağımsız bir Felsefe Şubesi olarak kurulmuştur. 1933 Üniversite Reformu ile bazı hocaları tasfiye edilen İstanbul Felsefe, Hans Reichenbach tarafından yeniden kurulmuştur.
Programın Bilimsel Çalışma ve Araştırma Faaliyetleri
Bölüm programımız felsefe tarihinin bütün dönemlerini kapsayan bir konu çeşitliliği sunmaktadır.
Öğretim üyesi ve elemanları
Felsefe Tarihi Ana Bilim Dalı
Prof. Dr. CENGİZ ÇAKMAK ( Ana Bilim Dalı Bşk. )
Prof. Dr. AYHAN BIÇAK
Prof. Dr. MEHMET GÜNENÇ
Prof. Dr. UĞUR EKREN
Doç. Dr. MURAT ERTAN KARDEŞ
Dr. Öğr. Üyesi ARZU İBİŞİ TEMELLİ
Dr. Öğr. Üyesi NECATİ MURAD OMAY
Arş. Gör. ARDA TELLİ
Mantık Ana Bilim Dalı
Prof. Dr. YÜCEL YÜKSEL ( Ana Bilim Dalı Bşk. )
Doç. Dr. MAHBUBE NAZLI İNÖNÜ
Doç. Dr. ÖZGÜÇ GÜVEN
Dr. Öğr. Üyesi VEDAT KAMER
Sistematik Felsefe Ana Bilim Dalı
Prof. Dr. ENVER ORMAN ( Ana Bilim Dalı Bşk. )
Prof. Dr. NEDİM YILDIZ
Doç. Dr. SANEM YAZICIOĞLU VAN DER HEİDEN
Dr. Öğr. Üyesi EGEMEN SEYFETTİN KUŞCU
Arş. Gör. Dr. ERDEN MİRAY YAZGAN YALKIN
Arş. Gör. Dr. FİLİZ DİDEM ÇOBAN SARI
Türk-İslam Düşünce Tarihi Ana Bilim Dalı
Prof. Dr. MEHMET CÜNEYT KAYA ( Ana Bilim Dalı Bşk. )
Prof. Dr. ABDURRAHMAN ALİY
Prof. Dr. HÜSEYİN SARIOĞLU
Doç. Dr. CAHİD ŞENEL
Arş. Gör. CEMALLETTİN ERGÜN
Arş. Gör. MUHAMMET HALİT ÇELİKYÖN
Öğretim elemanlarının ulusal/uluslararası ödül, patent, TÜBİTAK vb. alanlardaki ödül-proje başarıları
Bölümümüz öğretim üyeleri başta Tübitak olmak üzere çeşitli projelerde yer almaktadır
Programın lisans seviyesinde eğitim-öğretim hedefleri, kontenjan, imkanları, akreditasyon durumu, varsa hazırlık sınıfı hakkında bilgi
Bölümümüz, ulusal ve uluslararası kültürel birikimi disiplinler arası işbirliği çerçevesinde ele alıp eleştirel bir tutumla değerlendiren, elde edilen sonuçları felsefi bir bakış açısıyla yorumlayan, toplumla paylaşan ve dünya sorunları karşısında duyarlı öğrenciler yetiştiren bir kurumdur.
YKS Puan Türü: Eşit Ağırlıklı
Kontenjan: 80
Başarı Sıralaması: 256500
İsteğe bağlı bir yıl hazırlık.
Program/bölümde bulunan öğrenci kulüpleri
Felsefe Topluluğu
İstanbul Üniversitesi Beyazıt Yerleşkesi Dağcılık Kulübü
Lisansüstü Eğitim
Bölümümüzde yüksek lisans ve doktora programı bulunmaktadır.
Erasmus, Farabi ve Mevlana Anlaşmaları, Şartlar vb
Bölümümüzle Erasmus Anlaşması bulunan üniversiteler şunlardır.
Almanya – Ruhr Üniversitesi
Almanya- Hamburg Üniversitesi
Almanya- Albert Ludwig Üniversitesi Freiburg
Polonya- Varşova Üniversitesi
Polonya- Wrocław Üniversitesi
İtalya- Pisa Üniversitesi
Bölüm/program Tarafından Yayınlanan Süreli Yayın(lar)
Felsefe Arkivi, 1945 yılından beri yayınlanan akademik dergidir. Açık-erişimli, bilimsel ve hakemli bir dergi olarak yılda iki defa Haziran ve Aralık aylarında yayınlanır.
Programın Lisans ve Lisansüstü Seviyede Eş Değer Bölümlerden/Programlardan Ayıran Özellikler
Bölümümüz Türkiye’nin en fazla ders çeşitliliği sunan felsefe bölümüdür.
Program Mezunlarının Çalışabilecekleri, Çoğunlukla Yöneldikleri İş Alanları
Mezunlarımız başta öğretmenlik olmak üzere, kamu ve özel kuruluşlarda çalışabilir.
Uluslararası Öğrencilerin Lisans Programına Kabul Şartları
Bölümümüz her öğretim yılında uluslararası öğrenciler için yatay geçiş imkanları sağlamaktadır.
Uluslararası öğrencilerin lisansüstü programlara kabul şartları
Bölümümüzde yatay geçiş imkanı, yabancı öğrenci kontenjanı ve yabancı dille tez yazım imkanları mevcuttur
Programın sosyal medya hesapları
https://www.facebook.com/iufelsefe/
https://twitter.com/IUFelsefe
Programın kısa tarihçesi
Türk Dili ve Edebiyatı Bölümü, Edebiyat Fakültesi'nin en eski bölümlerinden biridir. Edebiyat Fakültesi, Birinci Dünya Savaşı'ndan sonra Edebiyat, Tarih, Felsefe ve Coğrafya olarak dört bölüme ayrılmıştır. Edebiyat Bölümü hem Doğu hem de Batı edebiyatlarının tarihlerini de içermiştir. 1933 yılında Üniversitenin Reformu ile Edebiyat bölümünün içerdiği dil birimleri bağımsız bölümler olarak düzenlenmiştir. Türk Dili ve Edebiyatı Bölümü de bu tarihte kuruldu. Bölüm başkanı Prof. Dr. Mehmet Fuat Köprülü idi. Dilimizin ve edebiyatımızın başlangıcından bugüne kadar ilerlediği aşamalara bakıldığında, bu aşamalardaki sanat duyuları, bu bağlamda yaratılan eserler, bu eserlerin yaratıcıları bir bütün olarak ve genç beyinlere aktarılması hedeflerimiz arasındadır. Bölüm. Bu bağlamda Türk Dili ve Edebiyatı Bölümü, bilgi ve kültürel bilgisini bugünün ve yarının entelektüellerine, liderlerine, akademisyenlerine aktarmaya devam etmekte ve toplumun gelişimi ve gelişimi için önemli bir mihenk taşı olmaya devam etmektedir. Sizleri bu mübarek çatı altında Türk Dili ve Edebiyatı Bölümü olarak görmekten mutluluk duyacağız.
Programın Bilimsel Çalışma ve Araştırma Faaliyetleri
Türk kültürünün temel unsurları olan Türk dili ve edebiyatı alanında geçmişten günümüze ortaya konulan yazılı ve sözlü ürünleri araştırıp incelemek; elde edilen bilgileri toplumla paylaşmak; diğer kültürlerle olan ilişkilerde belirleyici ve etkin rol oynamak; alanında yetkin bilim adamları ve eğitimciler yetiştirmek.
Öğretim üyesi ve elemanları
Bölüm Başkanı: Prof. Dr. Ali Şükrü Çoruk
Bölüm Başkanı: Doç. Dr. Mehmet Samsakçı
Bölüm Başkanı: Dr.Öğr.Üyesi Feryal Korkmaz
Eski Türk Dili Anabilim Dalı
Prof.Dr. Fikret Turan
Dr.Öğr.Üyesi Özcan Tabaklar
Dr.Öğr.Üyesi Feryal Korkmaz
Dr.Öğr.Üyesi Asli Zengin
Arş.Gör.Dr. Ümran Erdoğan
Arş.Gör. Berker Keskin
Arş.Gör. Ahmet Aksu
Eski Türk Edebiyatı Anabilim Dalı
Prof. Dr. Mücahit Kaçar
Dr.Öğr.Üyesi Esra Egüz
Arş.Gör.Dr. Bilal Alpaydın
Arş.Gör.Ömer Arslan
Arş. Gör. Yasemin Karakuş
Türk Halk Edebiyatı Ana Bilim Dalı
Prof.Dr. Abdulkadir Emeksiz
Dr.Öğr.Üyesi Esra Bilge Savcı
Dr.Öğr.Üyesi Zehra Hamarat
Arş.Gör. Seda Aksüt Çobanoğlu
Yeni Türk Dili Ana Bilim Dalı
Prof.Dr. Hatice Tören
Prof. Dr. Mustafa Balcı
Doç.Dr. Ahmet Naim Çiçekler
Doç.Dr. Uğur Gürsu
Arş.Gör. Mizan Coşkun Özgür
Yeni Türk Edebiyatı Ana Bilim Dalı
Prof..Dr. Ali Şükrü Çoruk
Prof. Dr. Mehmet Tekin
Doç.Dr. İsmail Karaca
Doç.Dr. Mehmet Samsakçı
Doç.Dr. Nuri Sağlam
Dr.Öğr.Üyesi Çilem Tercüman
Dr.Öğr.Üyesi Fırat Karagülle
Dr.Öğr.Üyesi Mehmet Şerif Eskin
Arş.Gör. Cemile Odunkıran
Arş.Gör. İmren Gece Özbey
Arş.Gör. Sevim Güldürmez
Programın lisans seviyesinde eğitim-öğretim hedefleri, kontenjan, imkanları, akreditasyon durumu, varsa hazırlık sınıfı hakkında bilgi
Bölümün Lisans Seviyesinde Eğitim – Öğretim Hedefleri:
Türk dili ve edebiyatı alanında yetkin eğitmen ve araştırmacı yetiştirmek. Mevcut eğitim koşullarını geliştirmek ve alanın sorunlarına çözüm üretmek.
YKS Puan Türü: SÖZEL
Kontenjan:93
Başarı Sıralaması: 1220
Yabancı dil hazırlık eğitimi yoktur.
Çift anadal ve yandal imkanı, başvuru şartları, öğrenim süreleri
Öğrencilerimiz çift anadal ve yandal programlarına not ortalamasına göre 2. sınıftan itibaren başvurabilmektedir. 4 yıllık eğitim-öğretim sürecinde ilgi alanlarına göre farklı bir bölümden diploma veya sertifika alma hakkına sahip olurlar
Program/bölümde bulunan öğrenci kulüpleri
Türk Dili ve Edebiyatı Kulübü
Öğrencilerimizin mesleki hayatlarına başlamadan önce, ilim dünyasında başarıya ulaşmaları için ileride önlerine çıkacak zorluklar karşısında milli ve ahlaki değerleri muhafaza eden, hem bireysel, hem toplumsal fayda sağlama gayesi güden, günümüz şartlarının imkânlarını kullanabilen, eleştirel bakış açısına sahip ve özgür düşünebilen bireyler olarak yetişmelerine rehberlik etmektir.
Lisansüstü Eğitim
Diploma Programının Öğretim Türü: Birinci Öğretim
Diploma Programının Birimi: Sosyal Bilimler Enstitüsü
Diploma Programının Ana Bilim Dalı / Bilim Dalı: Türk Dili ve edebiyatı Ana Bilim Dalı
Diploma Programının Eğitimine Başladığı Akademik Yıl: 1984-1985 Akademik Yılı
Diploma Programının Eğitim Dili: Türkçe
Kabul İçin Genel Koşullar:
1. Lisans mezunu olmak
2. ALES sınavına girmiş ve yeterli puan almış olmak
3. YDS veya YÖK tarafından eşdeğerliği kabul edilmiş Yabancı Dil sınavlarından birine girmiş ve yeterli puanı almış olmak
4. Ana bilim dalı tarafından yapılan mülakata girmek Minimum kabul puanları ve ağırlıkları İstanbul Üniversitesi Lisansüstü Eğitim ve Öğretim Yönetmeliği ve Senatonun belirlediği koşullar çerçevesinde saptanmaktadır.
5. İstanbul Üniversitesi Lisansüstü Eğitim ve Öğretim Yönetmeliği ve Senatonun belirlediği genel koşulları sağlamak.
Türk Dili ve Edebiyatı Lisans Programı mezunu olmayanlar ve gerekli şartları sağlamayanlar için Bilimsel Hazırlık Sınıfı okutulmaktadır.
Erasmus, Farabi ve Mevlana Anlaşmaları, Şartlar vb
İstanbul Üniversitesi Erasmus programına 2003/2004 akademik yılında pilot bir proje ile katılmış olup, 2004/2005 akademik yılından bu yana öğrenci ve öğretim üyesi değişim hareketliliğini başarıyla sürdürmektedir. İstanbul Üniversitesi Erasmus Programı üniversitemizin Uluslararası Akademik İlişkiler Komitesi tarafından yürütülmektedir.
Erasmus+ Değişim Programı kapsamında İstanbul Üniversitesi Edebiyat Fakültesi, öğrencilerine, akademik personeline ve eğitimcilerinine bu değişim imkanını sunarak onların bilgi birikimini arttırmayı ve onlara zengin bir vizyon katmayı amaçlar. Fakültemiz, bu değişim programıyla yurtdışındaki üniversitelerde eğitim gören öğrencilerinin kendi bilim dallarındaki son gelişmeleri yakından takip eden araştırmacılara dönüşmelerini ve alanlarındaki bilgi birikimlerini geliştirmeye odaklanmalarını hedefler.
Aday öğrenciler için bağlı bulundukları eğitim kurumlarında ilk yılını tamamlamış olma şartının arandığı programda en az üç aylık bir süreyle başka bir Avrupa ülkesinde eğitime devam edilmesine olanak sağlanır. Öğretim üyelerinin de misafir öğretim üyesi olarak bulunabildikleri anlaşma yapılmış eğitim kurumlarında en az beş saat ders vermeleri gerekmektedir.
Tarihçesi 1453’te kurulan Sahn-ı Seman medreselerine dayanan İstanbul Üniversitesi, Türkiye’nin en eski ve köklü eğitim kurumudur. Bunun yanısıra 2007 ve 2008 verilerine göre “Dünyanın en iyi 500 üniversitesi” sıralamasına Türkiye’den giren 6 üniversiteden de biridir. İsmini 31 Mayıs 1933 tarihli kanun ile alan İstanbul Üniversitesi, bu kanunun 1 Ağustos 1933’te yürülüğe girmesi ile faaliyetine başlamıştır. İstanbul Üniversitesi Edebiyat Fakültesi ise köklü geçmişi ile ülkemizin en önemli edebiyat fakültelerinden biri olup, günümüzde 39 diploma programı ve 21 ana bölümle sunduğu bilim dalları açısından son derece zengin bir yelpazaye sahiptir. Fakültemizde özellikle İngilizce, İspanyolca, İtalyanca, Almanca, Yunanca ve Fransızca ile Batı dillerinde, Farsça, Arapça, Urduca ve Çince ile Doğu dillerinde, Rusça, Makedonca ve Lehçe ile Slav dillerinde eğitim veren bölümlerin bulunması Erasmus programı açısından zengin ve dinamik bir eğitim hareketliliği sağlamaktadır.
Bölüm/program Tarafından Yayınlanan Süreli Yayın(lar)
İstanbul Üniversitesi Türk Dili ve Edebiyatı Dergisi (TUDED)
Türk Dili ve Edebiyatı Dergisi (TUDED): Journal of Turkish Language and Literature, açık erişimli, hakemli, yılda iki kere Haziran ve Aralık aylarında yayınlanan, uluslararası, bilimsel bir dergidir. İstanbul Üniversitesi Edebiyat Fakültesi Türk Dili ve Edebiyatı Bölümü’nün resmi yayınıdır. 1946 yılından beri yayınlanmaktadır. Dergiye yayınlanması için gönderilen bilimsel makaleler Türkiye Türkçesi ya da İngilizce olmalıdır.
Türk Dili ve Edebiyatı Dergisi (TUDED): Journal of Turkish Language and Literature, Türk dili, edebiyatı ve kültürü konusunda alana katkıda bulunacak araştırma makaleleri yayınlar. Derginin hedef kitlesini akademisyenler, araştırmacılar, profesyoneller, öğrenciler ve ilgili mesleki, akademik kurum ve kuruluşlar oluşturur.
Derginin tüm giderleri İstanbul Üniversitesi tarafından karşılanmaktadır. Dergide makale yayını ve makale süreçlerinin yürütülmesi ücrete tabi değildir. Dergiye gönderilen ya da yayın için kabul edilen makaleler için işlemleme ücreti ya da gönderim ücreti alınmaz. Açık Erişim İlkesi ve Telif Hakkında bilgi için: http://tuded.istanbul.edu.tr/tr/content/hakkimizda/acik-erisim-ilkesi
Programın Lisans ve Lisansüstü Seviyede Eş Değer Bölümlerden/Programlardan Ayıran Özellikler
Programın Güçlü Yönleri
• Geleneği olan köklü bir kurum olması.
• Alanında söz sahibi öğretim üyelerine sahip olması.
• Türk Dili ve Edebiyatı sahasını ilgilendiren kütüphanelerin bulunduğu bir şehirde olması ve bu kütüphanelere yakınlığı.
• Mezunlarımızın pek çok kurum ve kuruluşta görev yapıyor olmaları; yeni mezunlarımıza çeşitli iş imkanlarını sunmaları.
• Üniversite bünyesinde ihtisas kütüphaneleri, nadir eserler kütüphanesi ve genel kitaplığa sahip olması.
Kazandıracağı Bilgi, Beceri ve Tutumlar
Bilgi: Alanında güncel ders kitapları, uygulama araç gereçleri ve diğer kaynaklarla desteklenen ileri düzeydeki kuram ve uygulama bilgilerine sahip olmak. Alanıyla ilgili temel kavram ve kuramları özümseme, tartışma ve bu bilgileri alanında uygulayacak veya sorgulayacak düzeyde bilgiye sahip olmak. Alanıyla ilgili yazılmış kaynaklar ve alanını destekleyen diğer kaynakları değerlendirebilecek kuramsal bilgilere sahip olmak. Alanıyla ilgili ürettiği ve elde ettiği verileri raporlama ve takdim etme becerisine sahip olmak. Sosyal hakların evrenselliği, sosyal adalet, kalite ve kültürel değerler ile çevre koruma, iş sağlığı ve güvenliği konularında yeterli bilince sahip olmak.
Beceri: Çevresel bilginin alanıyla ilgili bağlantısını kurma ve geliştirme refleksine sahip olmak. Alanıyla ilgili edindiği temel düzeydeki bilgi ve becerileri kullanarak, sorunları saptayabilme ve gerekçelendirilebilir çözümler önerebilme becerisine sahip olmak. Öğrenme gereksinimlerini belirleyebilme ve bu gereksinimleri karşılayabilmek.
Tutum: Alanıyla ilgili karşılaşılan ve öngörülmeyen karmaşık sorunları çözmek için ekip üyesi olarak sorumluluk alabilmek. Alanıyla ilgili her türlü olasılığı göz önünde bulundurarak uygun iletişimi sağlayacak bireysel girişimlerde bulunabilmek. Alanında sahip olduğu bilgi ve deneyimlerini alanla ilgili yetkin kişilerle paylaşabilme, karşıt görüşlerini savunabilmek. Sosyal veri analizi yapabilmek ve veri türüne bağlı uygun analiz yöntem ve tekniklerini seçip yürütebilmek.
Program Mezunlarının Çalışabilecekleri, Çoğunlukla Yöneldikleri İş Alanları
Türk Dili ve Edebiyatı Bölümü genel olarak; akademisyen, öğretmen ve araştırmacı yetiştirmektedir. Bununla beraber bölüm mezunları basın-yayın ve radyo-televizyon sektörü başta olmak üzere, arşivcilik ve kütüphanecilik gibi çok çeşitli iş alanlarında çalışma imkânlarına sahiptirler. Bölümün düzenlediği konferans, sempozyum, söyleşi ve anma toplantıları sosyal olanaklardandır.
Uluslararası Öğrencilerin Lisans Programına Kabul Şartları
Kabul koşullarını sağlamış yabancı uyruklu öğrenciler kabul edilir. Kabul için belirlenmiş özel bir koşul bulunmamaktadır.
Uluslararası öğrencilerin lisansüstü programlara kabul şartları
Kabul koşullarını sağlamış yabancı uyruklu öğrenciler kabul edilir. Kabul için belirlenmiş özel bir koşul bulunmamaktadır.
Programın sosyal medya hesapları
https://twitter.com/iutudeb?lang=tr
Programın kısa tarihçesi
İlk kez 2011 yılında 41 öğrenciyle eğitim-öğretim hayatına başlayan Bölümümüz ilk mezunlarını 2015 yılında vermiştir. Bölümümüzün temel misyonu, Orta Asya başta olmak üzere geniş bir alana yayılmış olan Türklerin lehçelerini, edebiyatlarını ve kültürlerini öğretmek; Türk dünyasının paralel kurumlarıyla eğitim ve kültür alanlarında iş birliği yapmak; bilimsel, edebî ve fikrî eserler ortaya koymak; alanına hâkim, milletine hizmet etmeyi hedefleyen yetkin bilim adamları ve eğitimciler yetiştirmektir.
Programın Bilimsel Çalışma ve Araştırma Faaliyetleri
Amaçlar:
1. Geniş bir coğrafi alanda varlığını sürdüren 20 Türk yazı dilinin, edebiyatlarının ve kültürlerinin öğretilmesi.
2. Bu alanlar arasında iletişim kurularak karşılıklı yardımlaşmanın sağlanması.
3. Eser üretilmesi ve bu sahalarda çalışacak gerekli bilim adamlarının yetiştirilmesi amaçlanmaktadır.
Hedefler:
1. Çağdaş Türk Lehçeleri ve edebiyatları alanında eğitim-öğretim faaliyetlerini yürütmek.
2. Çağdaş Türk Lehçeleri ve edebiyatları alanında araştırmalar ve ortak bilimsel çalışmalar yapmak.
3. Yabancı ülkelerde, özellikle Türk Cumhuriyetlerinde Çağdaş Türk Lehçeleri ile ilgilenen bilim insanları ile ortak çalışmalar yapmak.
Öğretim üyesi ve elemanları
1. Prof.Dr. MEHMET ÖLMEZ (Bölüm Başkanı)
2. Doç.Dr. REYİLA KAŞGARLI
3. Dr.Öğr.Üyesi ALİ ILGIN
4. Öğr. Gör. Dr. ORAZ SAPASHEV
5. Arş.Gör. RAUF MUSTAFAOĞLU
6. Öğr. Gör.GANJIDMAA CHIMEDDORJ
7. Öğr. Gör.MAMURA MAMATKULOVA
Öğretim elemanlarının ulusal/uluslararası ödül, patent, TÜBİTAK vb. alanlardaki ödül-proje başarıları
"1. Dr.Öğr.ÜYESİ ALİ ILGIN, “Tubalar: Dilbilimsel ve Sosyokültürel Bir Araştırma” Başbakanlık TİKA (2013). 2. Doç.Dr. REYİLA KAŞGARLI, Çağdaş Uygur Edebiyatı (1910-2015) Projesi, Yurt Dışı Türkler ve Akraba Topluluklar Başkanlığı (2016-2017).
Programın lisans seviyesinde eğitim-öğretim hedefleri, kontenjan, imkanları, akreditasyon durumu, varsa hazırlık sınıfı hakkında bilgi
Yabancı Dil Hazırlık: Dil Hazırlık Eğitimi Yoktur.
Kontenjan: 60
Kabul Koşulları: YKS (SÖZ), YKS EK Kontenjan, Yatay Geçiş ve Kurumlar Arası Geçişle gelen öğrenciler ile kabul koşullarını tamamlamış yabancı uyruklu öğrenciler programa kabul edilir.
Ayrıntılı bilgi için: https://yokatlas.yok.gov.tr/lisans.php?y=105611147
Çift anadal ve yandal imkanı, başvuru şartları, öğrenim süreleri
Çift Ana Dal, Yan Dal ve Ortak Diploma: Türkiye’deki ve yabancı ülkelerdeki yükseköğretim kurumlarından İstanbul Üniversitesine yatay geçiş yapmak isteyen öğrenciler için Yükseköğretim Kurumlarında Ön Lisans ve Lisans Düzeyindeki Programlar Arasında Geçiş, Çift Ana Dal, Yan Dal ile Kurumlar arası Kredi Transferi Yapılması Esaslarına İlişkin Yönetmelik ve Üniversitemiz Senatosunun belirlediği esas ve şartlar uygulanır.
Çift Ana Dal ve Yan Dal için Fakülte içi Programları: Dilbilim, Tarih ve Türk Dili ve Edebiyatı bölümleri ile çift ana dal ve yan dal anlaşmalarımız mevcuttur.
Program/bölümde bulunan öğrenci kulüpleri
Öğrenci kulübümüz kurulum aşamasındadır.
Lisansüstü Eğitim
Bölümümüzde halihazırda lisansüstü program olmamakla birlikte 2021 eğitim-öğretim yılında Yüksek Lisans programının açılması planlanmıştır.
Erasmus, Farabi ve Mevlana Anlaşmaları, Şartlar vb
Mevlana: Özbekistan Nukus Devlet Pedagoji Enstitüsü
Erasmus: Georg-August-Universität Göttingen, Almanya; Justus Liebig University Giessen, Almanya; Jagiellonian University in Kraków, Polonya
Programın Lisans ve Lisansüstü Seviyede Eş Değer Bölümlerden/Programlardan Ayıran Özellikler
Türkistan başta olmak üzere geniş bir coğrafyaya yayılmış olan Türklerin lehçeleri, edebiyatları ve kültürleri umumiyetle anadili kullanıcıları tarafından öğretilir. Kazakça, Kırgızca, Özbekçe ve Uygurcanın yanı sıra Moğolca ve Rusça da anadili kullanıcıları tarafından öğretilir.